KENNIS

Leadgeneratie via LinkedIn: best practices ’22 en trends ’23

Share this post
Link Icon
Twitter Icon
LinkedIn Icon
Facebook Icon
Image1

Bedrijven krijgen in 2023 te maken met hogere kosten in combinatie met een afkoelende economie. Met als gevolg dat de marketing- en salesbudgetten geminimaliseerd worden, en aandacht krijgen wordt steeds moeilijker met de hoeveelheid online ruis van tegenwoordig. Organisch bereik wordt om deze reden belangrijker dan ooit. Ik heb voor mezelf gereflecteerd op het afgelopen jaar. Wat waren mijn best practices? Belangrijker nog: wat kun jij hiervan meenemen naar 2023? En welke leadgeneratie trends verwacht ik op LinkedIn?

Allereerst: de beste wensen voor 2023. Een nieuw jaar vol mogelijkheden, kansen en positiviteit! Laten we beginnen met het reflecteren op 2022. In dit jaar voerde ik een aantal interessante experimenten uit. Hieronder zie je welke dit zijn en welke resultaten ik hiermee heb behaald.

Experimenten en resultaten

Best practices

Help jouw prospects door de customer journey

Het afgelopen jaar leerde ik – o.a. door deze experimenten – wanneer je een dienstverlening wilt verkopen met behulp van LinkedIn, je doelgroep moet helpen om de bijbehorende ‘customer journey’ te doorlopen door middel van educatieve content. Juist de veel gebruikte promotionele content moet worden vermeden. Hoe ziet dit soort educatieve content er dan uit? Deel tips & tricks zodat jouw doelgroep hun leven kan verbeteren door het oplossen van problemen die zij momenteel ervaren (relevant rondom jouw dienstverlening).

Bijna alle verkoop- en marketingactiviteiten zijn tijdverspilling. De overgrote meerderheid van de mensen die je benadert voor een verkoop, zijn namelijk helemaal nog niet klaar om te kopen. Over het algemeen heb je een kans van 3% dat je een prospect treft die wél klaar is om te kopen, de overige 97% is dit dus hoogstwaarschijnlijk niet.

LinkedIn outreach

Hierom heeft het dus geen zin om in de berichten die je verstuurd een directe verkoopintentie te tonen. Dus in plaats van direct te pitchen of een InMail te sturen, stuur je altijd eerst een connectieverzoek met oprechte interesse. Volg na het accepteren op met een vraag, zoals op het voorbeeld hieronder.

Zero-click content

Tot slot is zero-click content een groot succes gebleken. Dit is content die je direct kunt consumeren, zonder dat je hiervoor eerst een handeling hoeft te verrichten (zoals het navigeren naar een externe website). Dus niet: “Klik op deze {link} om de blog te lezen.” Maar wel: “Dit is wat je moet weten… {inhoud blog verwerkt in post}.”

Trends 2023

Nu we hebben gezien wat er goed heeft gewerkt in 2022, werpen we een blik op de toekomst. Dit zijn vier cruciale leadgeneratie trends via LinkedIn voor 2023:

1. Het gebruik van externe tools is niet zonder gevaar

In 2023 wordt het gebruik van externe tools voor geautomatiseerde leadgeneratie via LinkedIn nog strikter. In de afgelopen maanden heb ik meerdere berichten ontvangen van mensen die tijdelijk geblokkeerd waren door LinkedIn met kans op een permanente blokkade. Dit door een vermoeden van het gebruik van een geautomatiseerde tool. Houd dus rekening met de risico’s die dit met zich meebrengt.

Geen alternatieve tekst opgegeven voor deze afbeelding

2. Focus op educatie

Marketing is geëvolueerd van communicatie naar educatie. Een LinkedIn profiel was tot vier jaar geleden een CV zodat je een nieuwe baan kon vinden. In aankomend jaar zullen meer mensen hier hun kennis gaan delen om inkomende leads te genereren.

3. Personal branding

Experts gaan aankomend jaar steeds meer hun eigen stem gebruiken op LinkedIn in plaats vanuit de bedrijfspagina. Met als gevolg dat ze een autoriteit opbouwen in hun vakgebied wat bijdraagt aan de instroom van leads.

4. Video

In de afgelopen maanden is er veel te doen over AI-copywriting tools voor het schrijven van LinkedIn posts. Dit zal steeds meer gebruikt gaan worden waardoor op een moment de enige vorm van authenticiteit nog video is. In deze video’s is een vakexpert aan het woord. Bekijk als voorbeeld deze video van CEO & Founder van Refine Labs, Chris Walker.

Ps deze nieuwsbrief is niet met behulp van AI geschreven.

Tips

Kijk aankomend jaar naar het geheel. Zoom uit: bekijk het gehele marketing- en salesproces en bepaal dan je focus. Investeer in een langetermijnstrategie. De slechte reputatie die ontstaat door een inefficiënte outbound strategie, gaat op termijn ten koste van je organisatie. Tot slot, concentreer je eens op klanten waar je al 12, 24, 36, 48 maanden niet aan hebt verkocht. Onthoud dat groei niet alleen in nieuwe relaties zit.

Wekelijks interview ik branche-experts over hoe je organisch het best kunt groeien via LinkedIn. Bekijk hier een recente opname van Bouke Vlierhuis en ik.

Join community

Vergeet de eindeloze uren om uit te zoeken hoe LinkedIn werkt. Jij hebt toegang tot de nieuwste best practices en slimme tactieken.